Halaman

Rabu, 3 Februari 2010

PENCEGAHAN KANSER PAYU DARA

Jika saya bertanya anda untuk menamakan satu penyakit, anda mungkin akan menjawab "kanser payu dara". Media membanjiri wanita dengan perangkaan-perangkaan mengancam tentang kanser payu dara besar kemungkinan membangunkan. Ia adalah sukar untuk mengetahui sama ada kita akan meluru pergi segera mendapat satu mamogram, atau hendak memberhentikan satu tabiat memakan aiskrim atau untuk hanya berehat-rehat. Apa punca kanser payu dara? l) Sejarah keluarga - Peluang anda mendapatkan pasangan kanser payu dara jika ibu anda atau kakak telah ada.Risiko itu juga adalah lebih besar jika lebih daripada satu daripada saudara-mara anda telah ada. 2) Menarke dan putus haid - Lebih panjang anda meneruskan kitaran haid, lebih tinggi peluang itu mendapatkan kanser payu dara. Wanita yang menarke (permulaan haid) dimulakan selepas umur 13 dan yang mengalami menopaus sebelum 45 risiko terendah. Ini adalah satu kehadiran yang berpanjangan, tidak terganggu paras estrogen tinggi dalam badan mungkin berkecenderungan kepada kanser payu dara.
Anda mungkin bertanya diri anda, "Jadi, mengapa dia memberitahu saya kesemua butiran ini? Adakah dia cuba untuk menakutkan saya?" Jawapan adalah satu tegas "tidak"! Harapan saya secara bertulis artikel ini adalah untuk merangsang anda membayar tumpuan yang lebih kepada buah dada anda dan mengetuai satu gaya hidup yang adalah mungkin untuk mengakibatkan anda tidak pernah mendapat kanser payudara. Jadi, apa boleh saya buat kepada lebih rendah risiko mendapat kanser payu dara saya?
1. Jangan terlalu memikirkan tentang kanser payu dara! Jika anda mengikuti garis-garis panduan ini, anda melakukan semua bahawa anda boleh bagi meminimumkan risiko anda. Menggunakan perangkaan-perangkaan itu sebagai peringatan-peringatan untuk menjaga badan anda, tetapi tidak mendapat tergila-gilakan mereka. Nasib anda adalah sebahagian besar sehingga anda. Lebih anda makan satu ketakutan, lebih berkemungkinan ia bagi jelas.

2. Menjaga buah dada anda dengan sihat. Cinta mereka dan diri anda. Kami sering membangunkan penyakit-penyakit disebabkan oleh perasaan-perasaan belum selesai kami sendiri dan kekurangan cinta untuk diri kita. Buah dada kita cantik, tidak kira apa saiz mereka atau bentuk. Buah dada dan rahim adalah simbol-simbol asal itu kewanitaan, bukan sahaja keibuan. Menghargai buah dada anda sebagai satu sumber pemurah cinta anda dan tenaga kreatif. Perjanjian dengan mana-mana ibu belum selesai, memupuk, dan isu-isu hubungan supaya mereka tidak menunggu di dalam buah dada anda. Memeriksa buah dada sendiri anda sering. Adakah bulanan diri dada ujian-ujian selepas tempoh anda tamat. Jika anda menemui mana-mana ketulan-ketulan atau kelembutan kebimbangan-kebimbangan itu anda, mendapat jawapan mendaftar keluar serta-merta, sebelum mekanisme-mekanisme ketakutan atau penafian anda menjadi teruja. Jika anda telah takut kira-kira mengkaji atau mengharukan buah dada anda, mendapat sedikit bantuan untuk mengatasi kebimbangan itu. Lebih daripada satu daripada perkara-perkara itu saya membaca mengenai kanser payu dara diingatkan menentang bergantung pada diri ujian payu dara bagi mencari kanser payu dara. Saya bersetuju wanita itu tidak harus bergantung sepenuhnya pada diri peperiksaan, bagaimanapun diri dada peperiksaan membenarkan anda untuk kenal-mengenal badan anda lebih baik, membantu anda. Saya bersetuju wanita itu tidak harus bergantung sepenuhnya pada diri peperiksaan, bagaimanapun diri dada peperiksaan membenarkan anda untuk kenal-mengenal badan anda lebih baik, membantu anda merasakan lebih menguasai badan anda, dan akan kadang-kadang mengakibatkan penemuan anda gumpalan payudara yang belum didiagnosis. Nasib baik, 80% ketulan-ketulan dada baik hati. Bila anda memeriksa buah dada anda, ingat ketulan-ketulan itu yang adalah lembut, boleh ubah, dan perubahan dengan kitaran haid anda adalah jangankan kemungkinan akan berkanser. Mana-mana melaksanakan daripada puting selain susu ibu sepatutnya mendaftar keluar oleh profesional kesihatan.

3. Adakah buah dada anda diperiksa oleh seorang profesional. Pergi mendapat pemeriksaan payu dara daripada satu wanita-wanita berpengalaman pengamal penjagaan kesihatan sekali setahun, pada masa yang sama anda dapatkan anda calitan Pap. Dia (atau dia) adakah telah merasa banyak buah dada dan akan menjadi berkeupayaan menawarkan keyakinan anda serta sebarang permasalahan berjangkit.

4. Mendapat mamogram tetap. Kebanyakan daripada kami, sendiri termasuk, sangsi sinaran apa-apa jenis. Dengan selamat alasan. Terdapat pasti beberapa sumber radiasi yang sebenarnya meningkatkan risiko kanser itu. Dari seluruh yang saya pernah membaca, bagaimanapun, ia kelihatan mamogram itu adalah bebas bahaya dan bertambah dengan banyak kemungkinan menemui kanser payu dara earler daripada anda akan oleh baru sahaja mengkaji dada anda. Saya telah mamogram pertama tahun lepas, setelah berjumpa dua orang pesakit dalam pejabat saya dengan kanser payu dara metastatik. Ia hanya mencederakan sedikit, apabila mereka tertekan buah dada saya jatuh pada plat radiografi, dan saya,

5. Mengurangkan lemak pemakanan anda. Sama ada atau bukan ia disahkan oleh semua kajian saintifik, terdapat dengan cukup jelas maklumat untuk mencadang yang lebih banyak lemak anda makan, lebih tinggi risiko kanser payu dara anda. Dan semenjak satu atasan diet lemak juga mempengaruhi kepada penyakit jantung, kegemukan, penyakit pundi hempedu, osteopoosis, dan jumlah yang besar masalah lain, anda tidak boleh rugi jika mengurangkan makanan kaya. Jalan terbaik mutlak untuk susut pengambilan lemak adalah untuk menjadi seorang vegetarian (tiada daging, ayam, ikan, atau tenusu). Kedua terbaik adalah menjadi satu ovo lacto vegetarian. Di sebelah hanya merangkumi ikan, dan sebagainya.

6. Berfikir dua kali (atau lebih) tentang mengambil hormon-hormon apa-apa jenis. Terdapat alternatif-alternatif semula jadi untuk kawalan kelahiran, masalah-masalah haid, dan putus haid. Menimbangkan mereka dengan berhati-hati sebelum diambil hormon-hormon.
(terjemahan dari bahasa inggeris)