Halaman

Rabu, 11 Ogos 2010

LEBIH 44,000 KELUARGA MISKIN LAYAK TERIMA BANTUAN TEMAN 1AZAM

RAUB, 10 Ogos – Seramai 44,643 keluarga miskin dan miskin tegar di seluruh negara dikenal pasti layak menerima bantuan melalui program Akhiri Zaman Miskin atau Teman 1Azam.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, daripada jumlah tersebut, 20,360 keluarga sudah menerima bantuan berkenaan sementara bakinya pada penghujung tahun ini.

Beliau berkata, mereka yang menerima bantuan itu adalah terdiri daripada 222,000 penduduk miskin dari seluruh negara yang berdaftar melalui e-kasih pada tahun 2008.

“Bantuan progam Teman 1Azam ini merupakan inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi meningkatkan taraf hidup isi rumah berpendapatan rendah berteraskan konsep keusahawanan sosial dan pendekatan kebajikan produktif,” katanya selepas majlis pelancaran Teman 1Azam peringkat daerah di sini, hari ini.

Katanya, bantuan itu diberikan bagi membantu ketua isi rumah keluarga terbabit menjadi usahawan melalui projek pertanian dan perniagaan.

Sehingga kini katanya, seramai 900 wanita juga telah menerima bantuan keusahawanan berkenaan.

“Program ini juga meliputi aktiviti keagamaan, bengkel motivasi dan perubahan minda, pemeriksaan kesihatan keluarga dan bengkel kesukarelaan Jiwa Malaysia untuk pelajar universiti,” katanya.

Bagi peringkat Parlimen Raub, kira-kira 500 penduduk termasuk 137 ketua isi rumah miskin dan miskin tegar dan 100 pelajar sekolah menerima bantuan bulanan yang keseluruhan bernilai RM514,000.