Halaman

Selasa, 12 Jun 2012

ADAB MENGUAP (AT-TAATSAA-UB)

Menguap adalah perbuatan yang berasal dari syaitan, sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w.: “Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia katakan ‘aaah...’, maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai orang bersin dan membenci menguap.”

Apabila seseorang hendak menguap, ia harus memperhatikan beberapa adab berikut, antara lain:

1. Berupaya semampunya menahan dan menolak kuapan

Seseorang harus berusaha menolak, mengalahkan dan menahan kuapan, khususnya ketika sedang solat.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
“Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan kuapannya seboleh mungkin kerana syaitan boleh masuk.”

2. Meletakkan tangan di mulut

Tujuan meletakkan tangan di mulut ketika menguap ialah agar mulut tidak terbuka, yang pada saat itu manusia kelihatan buruk dan pada saat itu juga syaitan sedang mentertawakannya.

3. Tidak mengeluarkan suara aaah…


Mengangkat suara kuapan termasuk adab buruk yang dianggap remeh oleh kebanyakan orang sedangkan perbuatan ini dapat membuat orang lain menghindar dari pelakunya. Kadangkala sebahagian orang jahil mengangkat suaranya ketika menguap dengan maksud ingin membuat orang sekelilingnya tertawa dan tentunya syaitan juga mentertawakan perbuatannya.

Oleh kerana itu, syariat Islam menetapkan adab dalam menguap, bersin, tidur dan lain-lain. Ini semua menunjukkan betapa agungnya agama Allah, yang mengatur seluruh aktiviti kehidupan manusia, baik pada malam mahupun siang. Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan nikmat yang agung ini.

Islam yang universal ini mengatur seluruh kondisi manusia yang tidak akan pernah didapati pada syariat-syariat lainnya. Ini merupakan bukti bahawa Islam adalah agama yang sesuai pada semua tempat dan zaman.

Ini kerana, tidak ada agama lain yang mengatur permasalahan ini. Segala puji bagi Allah yang telah memberikan nikmat Islam.
Jangan mengeluarkan suara ‘aaah…’ atau suara ‘waaah…’. Ini kerana syaitan sedang mentertawakannya jika ia mengeluarkan suara seperti itu.

4. Tidak mengangkat suara ketika menguap